دست نوشته های شهید

بخش بعدی                                                                                   بخش قبلی
دست نوشته های شهید محمد مهدی جلیلی بهابادی (بخش اول)
شهادت
شهادت آخرین مرحله کمال/ رساله نوین جلد 4، ص 184). امام خمینی : 20 دی 1359.
درباره شهید و فضل شهادت آنقدر از اولیای اسلام روایات وارد شده که انسان متحیر می¬شود. در روایتی از رسول اکرم (ص) نقل شده است که برای شهید 7 خصلت است که اولی آن عبارت است از اینکه اولین قطره ای که از خون او به زمین بریزد تمام گناهی که کرده است، آمرزیده می شود. و مهم آخرین خصلتی است که می فرماید: شهید نطر میکند به وجه الله.
وجه ا... و تجلیّات حق تعالی ، منتهی می شود به حجاب خود انسان. انسان خودش حجاب بزرگی است و اگر کسی این حجاب را در راه خدا داد، همه حجابها را شکسته است، خود و خود بینی را شکسته و تقدیم کرده است، چون برای خدا جهاد و دفاع کرده و برای کشور خدا و آئین الهی هر چه داشته در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است و چون این حجاب برداشته شد، در عوض خدای تبارک و تعالی بر آنها تجلی می کند.
چنان که بر انبیاء (تجلی کرد) چون (پیامبران ) همه چیز را در راه خدا می خواهند و آنها خودی نمی بینند و در مقابل حق تعالی برای خودشان شخصیتی قائل نیستند، اینها هم حجاب بر می دارند.
فلّما تجلی ربّه للجبل جعله دکاً
خدای تبارک و تعالی در کوه طور و پا در جبل انیّت خود موسی تجلی می کند و موسی صعق.
شهدا تطیر انبیا و اولیاء چیزهایی که بین آنها و حق تعالی حجاب بوده است می شکنند و صعق و موت اختیاری برای آنها حاصل می شود.
خدای تبارک و تعالی بر آنها تجلی می کند و شهدا (شهداء) به حسب آن نگاه عقلی، باطنی و روحی و عرفانی، نگاه نموده، ادراک و مشاهده می کنند و این آخرین کمال است برای انسان.
این روایتی که در کتاب کافی نقل شده، انبیاء را مقارن شهداء قرار داده و همان جلوه ای را که حق تعالی بر انبیاء می کند بر شهدا می نماید، شهید هم، (ینظر الی وجه الله) چه همان طور که انبیاء حجابها را شکسته بودند، آنها نیز، حجاب را شکسته و آخر منزلی که برای انبیاء هست شهدا بر حسب حدود وجودی خودشان به این آخر منزل می رسند.
والشکر و الحب مرهبه ها و احد فان الشکر هو الثناء علی الجمیل من حیث هو جمیل فتکون العباده توجها و تذللاله سبحانه انّه جمیل بالذات فهو سبحانه هو المقصود لنفسه لا یغیره کما قال سبحانه.
(ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون)
و کذالک الحبّ انجذاب النفس الی الجمیل من حیث هو جمیل و عند سبحانه الجمال المطلق. قال سبحانه: ( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی).
یادنامه علامه طباطبایی (انتشارات شفق/ رساله ولایت / ص 280).
اشاره به حدیث معروف انواع عبادت مردم یکی از انها عبادت از روی شکر یا حب برای خدا، است. که بعضی کتب حدیث شکرالله آورده و بعضی حباله که علامه می گوید هر دو صحیح است.

ثبت نظر:
نام و نام خانوادگی(اختیاری):
نظر شما:

نظرات بازدیدکنندگان:
نظری ثبت نشده است